Op vrijdag 24 mei 2019 was het dan eindelijk zo ver, www.trackfood.nl ging live. Na maanden van voorbereidingen achter de schermen ging om 13.00 uur de knop om en vanaf dat moment konden NS-medewerkers zich via de site aanmelden.

Exclusief voor NS-ers

TrackFood is exclusief voor NS-medewerkers, aanmelden kan alleen met een @ns.nl e-mailadres. Initiatiefnemer Jeroen legt uit waarom: “Er zijn genoeg sites met overzichten van restaurants. Met TrackFood willen we juist iets toevoegen aan het aanbod. Er staat bijvoorbeeld op waar je exclusief als NS-er korting krijgt en waar de personeelsverblijven zich bevinden. Deze informatie willen we niet met de hele wereld delen en ondernemers vinden het ook niet prettig als we iedereen zouden vertellen dat zij NS-ers korting geven.”

Gemakkelijk een maaltijd zoeken

Eenmaal geregistreerd is het makkelijk een maaltijd te vinden. Men kan zoeken op station en categorie. Zaken die korting bieden komen bovenaan in de zoekresultaten. Bezoekers kunnen een beoordeling per restaurant achter laten waardoor het voor andere collega’s makkelijker is om een keuze te maken.

Een beetje een app, een beetje een website

Strikt genomen is TrackFood geen app. In ieder geval niet een die je via een app-store moet downloaden. Zodra je de eerste keer TrackFood bezoekt op je mobiel vraagt de site of je TrackFood wil toevoegen aan je startpagina. Als gebruikers daarmee akkoord gaan komt er een TrackFood-knop op je telefoon en daarmee open je de “app”. Jeroen: “vanaf dat moment gedraagt TrackFood zich als een normale app. Deze werkwijze heeft meerdere voordelen. Een app in de app store plaatsen is een dure aangelegenheid. Daarbij is TrackFood als webapp veel gemakkelijker te onderhouden. Voor gebruikers maakt het niets uit, op een mobiel ziet en voelt het als een normale app.”

Ondernemers prikkelen

Op de vraag wie het allemaal betaald antwoordt Jeroen lachend dat ze dat op dit moment vooral zelf doen. “We willen uiteindelijk kostenneutraal de site runnen. We geven ondernemers de mogelijkheid om zich te registreren en hun bedrijf te ‘claimen’ of als die er nog niet op staat dat zelf te doen. Hiervoor vragen we een kleine jaarlijkse bijdrage en in ruil daarvoor krijgt men meer mogelijkheden om hun zaak te promoten. Er zijn er al een aantal die zich hebben aangemeld en we hopen dat nu de site live is het er nog veel meer worden!”

Nooit klaar

Op de vraag of TrackFood nu helemaal af is, antwoordt Jeroen ontkennend: “TrackFood zal nooit helemaal af zijn. We hebben nu een bescheiden basis aan informatie maar er zijn nog zoveel schaft stations waarvan we nu nog niets op de site hebben staan. Eerlijk is eerlijk, oost- en noord Nederland komen er wat bekaaid van af. Dat is toch het gevolg van een redactie met standplaats in het zuiden van het land. We hopen dat de gebruikers flink gebruik gaan maken van de mogelijkheid om suggesties in te sturen!”